Sunday 6 September 2015

TUNKU ABDUL RAHMAN IBNI ALMARHUM PUTRA AL-HAJ

LATAR BELAKANG TOKOH :


  • Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj ibni Almarhum Sultan Abdul Hamid Halim Shah merupakan seorang tokoh yang mempunyai sifat-sifat istimewa disebalik kejayaannya.Beliau merupakan seorang yang peramah , baik hati , arif dalam membuat pertimbangan , berjiwa rakyat , setia kepada sahabat-sahabatnya , rendah diri , murah hati , sentiasa bersimpati , bertanggungjawab serta banyak lagi nilai yang membolehkan beliau mempunyai kenalan yang ramai.

  • Tunku dilahirkan pada 08 Februari 1903 di Istana Tingkat Tiga ( Istana Kota Lama ) Alor setar , Kedah . Beliau seorang yang berkedudukan namun dia tetap bergaul dengan sesiapa sahaja.

  • Beliau merupakan putera yang ke-6 dari isteri yang ke-2 atau yang ke-24 bagi ayahnya.Ayahandanya , Sultan Abdul Hamid , menaki takhta Kedah pada 1881 dan mangkat pada tahun 1943.Ibundanya pula , Che Manjalara , berketurunan Siam dan Burma dan menukar namanya kepada Sharifah Fatimah setelah memeluk agama Islam.

  • Tunku telah berkahwin pada tahun 1939 dengan isterinya Sharifah Rodziah binti Syed Alwi Barakbah.Kedua-duanya merupakan tokoh kebanggaan negara.


PENDIDIKAN AWAL :


  • Mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Melayu , Alor Setar kemudiannya ke Sekolah Inggeris (sekarang dikenali sebagai Kolej Sultan Abdul Hamid Alor Setar ) Kedah.Ketika berusia lapan tahun beliau mengikuti abangnya ke Bangkok dan meneruskan pengajiannya di Penang Tree School.Selepas itu , ke St. Catherine College , Universiti Cambridge England untuk belajar undang-undang dan kemudiaannya balik ke Tanah Melayu pada taun 1925 setelah menamatkan pelajarannya.Tunku mendapat Ijazah B.A dalam sastera.

  • Beliau kembali ke Engand untuk menyambungkan pelajarannya dalam bidang Undang-undang di Inner Temple , England pada tahun 1938 , namun pengajiannya terbantut apabila Perang Dunia Kedua meletus.

  • Demi menyempurnakan hasratnya menjadi peguam maka ada tahun 1947 , beliau sekali lagi ke England bagi melanjutkan pelajarannya dalam pegajian undang-undang di Cambridge Universiti dan ditauliahkan pada tahun 1949.



KEPERIBADIAN :



  • Tunku telah banyak berkorban untuk negara.Pelbagai cabaran serta rintangan dihadapi namun segalanya berjaya diatasi dengan cekal dan tabah.Bapa Perpaduan Malaysia ini telah membuktikan bahawa beliau merupakan seorang pemimpin yang berwibawa.Tunku merupakan seorang tokoh yang mempunyai perwatakan dan keperibadian yang tersendiri serta istimewa yang sukar ditandingi.

  • Tunku Abdul Rahman telah menunjukkan bakat kepimpinannya sejak menjadi Pegawai Daerah.Beliau sentiasa prihatin terhadap insan lain seperti memperbaiki mutu kesihatan penduduk-penduduk di luar bandar yang diserang penyakit malaria dan membela nasib peandu-pemandu teksi di Sungai Petani.Beliau juga sanggup menghantar misi pendamai dan keamanan ke Congo , Afrika yang dilanda perang saudara 1961.Beliau berusaha menyatu padu rakyat berbilang kaum dalam usaha menentang British dan menuntut kemerdekaan Tanah Melayu.beliau juga berusaha meningkatkan status ekonomi rakyat dan negara.Beliau turut dikenali sebagai “ Bapa Keamanan dan Perpaduan “

  • Ketegasannya dalam membantah pengiktirafan Parti Komunis Malaya (PKM) sebagai parti sah sewaktu Rundingan Baling membolehkan negara kita bebas daripada ancaman atau pengaruh Komunis.Kegigihan , keberanian , dan ketegasan beliau telah membebaskan negara kita dari belenggu penjajah.Rakyat seharusnya berasa kagum dengan matlamat hidupnya yang begitu mulia dan menghargai kesanggupannya mengorbankan masa-masanya yang berharga bagi membentuk negara yang merdeka.

No comments:

Post a Comment